صفر تا 100 مراحل ساخت ساختمان

مراحل ساخت ساختمان

فهرست مطالب

5/5 - (3 امتیاز)

آیا قصد ساخت ساختمان را دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید؟ مراحل ساخت ساختمان از مجوز ها شروع شده و در ادامه با پایان کار و دکوراسیون منزل پایان می یابد که در این مرحله می توانید در منزل خود ساکن شوید برای آشنایی با این مراحل می توانید در ادامه با ما همراه باشید همچنین جهت دریافت مشاوره می توانید با شرکت برج سازان هومان تماس بگیرید.

مراحل پیش از شروع ساخت

اخذ پروانه و مجوز های لازم برای ساختمان

اخذ مجوزها و پروانه های لازم برای هر مرحله از ساخت و ساز ساختمان ضروری است. مرحله اولیه شامل اخذ مجوزهای لازم برای تخریب سازه موجود است. در مواردی که ساخت و ساز به صورت مشارکت در ساخت انجام می شود، سازنده این مسئولیت را بر عهده می گیرد.

با این حال، اگر شما مالک ملک هستید که قصد نظارت بر بازسازی را به طور مستقل دارید، باید تمام جنبه های فرآیند ساخت و ساز را خودتان مدیریت کنید. پس از تهیه مدارک مورد نیاز برای تخریب، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک الزامی است. با ارائه این مدارک، دفتر کارشناس را برای ارزیابی محل پروژه تعیین می کند و پس از این ارزیابی، کارشناس دستور نقشه کشی را برای سازنده صادر می کند.

جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با ما تماس بگیرید کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

ساخت وساز

تهیه نقشه ساختمان و ارجاع به شهرداری

مرحله بعدی فرآیند ساخت و ساز شامل تهیه نقشه ساختمان است. این نقشه عناصر مختلفی از جمله ابعاد، زیرساخت، چیدمان اتاق ها، تعداد طبقات مجاز و کاربری مورد نظر ساختمان را نشان می دهد.

برای تهیه نقشه ساختمان ابتدا باید اسناد زمین را جهت تایید به شهرداری ارائه و دستور تهیه نقشه را دریافت کرد. پس از طراحی نقشه باید مجددا برای تایید نهایی به شهرداری ارسال شود. پس از این تصویب، پروانه ساخت که به عنوان شناسه ساختمان عمل می کند، اعطا خواهد شد.

نقشه ساختمان

مراحل اجرای ساختمان

فرآیند ساخت یک ساختمان جدید تنها پس از اتمام تخریب کامل سازه موجود آغاز می شود. قبل از این، ضروری است که خاک در منطقه تعیین شده به طور کامل در آزمایشگاه خاک آزمایش شود تا اطمینان حاصل شود که می تواند به اندازه کافی تعداد طبقات و واحدهای مورد نظر را پشتیبانی کند، علاوه بر این فضای لازم برای جابجایی ماشین آلات و مواد پایه را در خود جای دهد.

آماده سازی محل ساخت

اولین مسئولیت پیمانکار شامل ایجاد خدمات ضروری و امکانات رفاهی موقت از جمله سرویس های بهداشتی، تامین آب، روشنایی و اتصالات برق در محل می باشد. متعاقباً، تمرکز به ساخت دیوارهای حائل، حفاری چاه ها و نصب سیستم های فاضلاب و زهکشی معطوف خواهد شد.

علاوه بر این، پیمانکار تأسیسات مورد نیاز را ایجاد می کند، راه های دسترسی را توسعه می دهد و پایه ها را حفاری می کند. در طول این فرآیند، شرکت ساخت و ساز شما مطابق با نقشه هایی که ارائه کرده اید با شما همکاری خواهد کرد.

همچنین بخوانید  هوشمندسازی ساختمان؛ آینده مدیریت و بهره‌وری در ساختمان‌ها

تخریب ساختمان

هدف اولیه تخریب معمولاً حذف، نوسازی، مرمت یا بازسازی یک ساختمان است، فرآیندی که شامل استفاده از طیف وسیعی از ابزارها و ماشین آلات است.

در حالی که تخریب معمولاً به عنوان عمل تخریب درک می شود، از دیدگاه فنی و مهندسی، مستلزم جداسازی سیستماتیک اجزای مختلف سازه است.

این فرآیند اغلب با نتیجه گیری از طول عمر عملکردی سازه و ظهور خطرات احتمالی مانند نامناسب بودن ساختمان برای سکونت ضروری است. علاوه بر این، در طول فعالیت‌های تخریب، تلاش‌هایی برای تشخیص مواد قابل استفاده مجدد از ضایعات انجام می‌شود و به منظور ارتقاء استفاده مجدد آنها.

گود برداری

در طی مراحل مختلف ساخت و ساز ساختمان، به دنبال فرآیند تخریب، مرحله بعدی شامل خاکبرداری است. با این حال، انجام آزمایش های مکانیک خاک قبل از این فعالیت ضروری است.

نتایج آزمایشگاهی بینش های مهمی را در مورد خواص خاک محلی و سطح آب زیرزمینی، به ویژه در مورد شناسایی و عمق انواع خاک های مشکل دار، مانند خاک های دستی، ارائه می دهد.

بر اساس این ارزیابی ها، راهنمایی فنی در خصوص نوع پی مناسب، مقاومت خاک مجاز در زیر پی، مسائل نشست پیش بینی شده و مشخصات طراحی دیوارهای حائل ایجاد می شود.

گودبرداری جنبه اساسی همه پروژه های ساختمانی است. در ساخت و ساز جاده، این امر مستلزم تسطیح زمین تا سطح فونداسیون است، در حالی که در ساخت و ساز ساختمان، شامل تنظیم سطح خاک برای همسویی با فونداسیون سازه های مجاور است.

هر حفاری که در زیر سطح طبیعی زمین یا زیر پی ساختمان های مجاور انجام شود، در زمره گودبرداری قرار می گیرد.

مقاوم سازی

اجرای یکی از تکنیک های تثبیت گودال در حین فرآیند گودبرداری ضروری است. حفاری به عنوان یک عملیات جابجایی زمین خطرناک شناخته می شود که اغلب به دلیل بی توجهی به پروتکل های فنی و ایمنی هر ساله منجر به حوادث جدی می شود.

اجرای فونداسیون

قالب بندی صحیح و اصولی فونداسیون از اهمیت بالایی برخوردار است. فرآیند قالب بندی در این مرحله آغاز می شود. قالب گیری با استفاده از انواع قالب ها از جمله قالب های فلزی، چوبی، پلاستیکی و آجری انجام می شود.

به دنبال قالب بندی، فرآیند آرماتوربندی هم زیر نظر مهندس ناظر و هم مهندس سازه انجام می شود. مشخصات آرماتورها شامل کمیت و قطر میلگردها بر اساس تعداد طبقات ساختمان تعیین می شود.

وظیفه اصلی فونداسیون انتقال موثر بار سازه به زمین زیرین است. انواع مختلفی از پی وجود دارد که بر اساس مواد استفاده شده و روش توزیع بار به زمین طبقه بندی می شوند. انتخاب نوع فونداسیون مناسب تحت تأثیر شرایط خاص زمین و بارهای تحمیل شده توسط سازه است که منجر به طبقه بندی کلی به دو دسته اصلی می شود:

  • پی های کم عمق
  • پی های عمیق
همچنین بخوانید  سبک مینیمال طراحی داخلی

مشارکت یک فرد ماهر و با تجربه در این مرحله ضروری است، زیرا پایه و اساس مرحله بعدی را که شامل اعمال بتن می شود، تنظیم می کند.

بتن ریزی فونداسیون

بتن ریزی

پس از تکمیل فرآیند قالب گیری و تایید اجرای صحیح آن، مرحله بعدی شامل بتن ریزی فونداسیون می باشد.

فونداسیون با استفاده از پمپ دکل یا پمپ زمینی بتن ریزی می شود که از دورترین نقطه شروع می شود و به تدریج ناحیه پی را می پوشاند.

هنگامی که بتن پمپ می شود و در سطح مورد نظر توزیع می شود، برای اطمینان از تراکم و یکنواختی کامل، ضروری است که آن را در شبکه های فونداسیون ارتعاش دهیم.

دستیابی به دقت بالا در این مرحله بسیار مهم است، زیرا مراحل بعدی ساخت و ساز را ساده می کند، کارایی و کیفیت را افزایش می دهد و خطر دوباره کاری را کاهش می دهد.

پس از متراکم شدن بتن، سطح برای رسیدن به یک سطح صاف و رفع هر گونه بی نظمی نیاز به پرداخت دارد.

مهم است که احتیاط کنید، زیرا حجم بتن مورد نیاز برای فونداسیون قابل توجه است. بنابراین، فرآیند بتن ریزی ممکن است نیاز داشته باشد که در یک یا دو فاز، با وقفه های احتمالی در مناطق خاص انجام شود.

ساخت اسکلت ساختمان

به دنبال فرآیندهای قالب گیری و بتن ریزی، مرحله بعدی در ساخت ساختمان شامل مونتاژ سازه و اسکلت ساختمان است. این وظیفه حیاتی باید توسط مهندسان سازه ماهر و مجرب اجرا شود تا پایداری و یکپارچگی چارچوب را تضمین کند.

به طور معمول، ساختار و اسکلت ساختمان می تواند از مواد مختلفی از جمله بتن، چوب یا فلز تشکیل شده باشد که نوع خاص آن در مراحل اولیه طراحی و برنامه ریزی تعیین می شود. هر ماده دارای مزایا و ویژگی های متمایز است.

با این حال، از نظر مقرون به صرفه بودن و سهولت اجرا، سازه های بتنی و فلزی عمدتا مورد علاقه سازندگان و مدیران پروژه هستند. در نهایت، اگر این چارچوب ها با دقت ساخته شوند و از استانداردهای ایمنی دقیق پیروی کنند، ساختمان حاصل استحکام و ایمنی بیشتری را نشان خواهد داد.

در ساخت اسکلت ساختمان، ضروری است که با ستون های اولیه که اکثر بار را تحمل می کنند، شروع شود. متعاقباً ستون های کناری و گوشه ای برپا می شوند. در سناریوهایی که شامل چارچوب های فلزی است، صفحات ستون باید در حین کار پایه به فونداسیون چسبانده شوند تا امکان نصب ستون های بعدی فراهم شود.

سپس ستون های طبقات بالا با استفاده از جرثقیل در مکان های تعیین شده خود قرار می گیرند. برعکس، هنگام برخورد با چارچوب‌های بتنی، لازم است از میله‌های انتظار در مرحله پایه برای تسهیل ایجاد ستون‌ها استفاده شود.

اجرای سقف

فرآیند پوشش سقف در این مرحله، قبل از استقرار دیوار چینی اتفاق می افتد. این مرحله که به آن طاق زنی گفته می شود، در ابتدا شامل تقسیم سقف ساختمان به مستطیل ها یا مربع های کوچکتر است که متعاقباً با استفاده از تیرهای فلزی به بخش های کوچکتر تقسیم می شوند.

همچنین بخوانید  سقف وافل چیست؟ + مزایا، معایب، نحوه اجرا سقف وافل

دیوار چینی خارجی و داخلی

مرحله نهایی ساخت و ساز شامل نصب دیوارها است. در طی این مرحله می توان از مصالح مختلفی از جمله آجر و جایگزین هایی مانند بلوک هابلکس استفاده کرد که به دلیل ویژگی های سودمندشان مانند عایق حرارتی و صوتی، به طور فزاینده ای در بخش ساخت و ساز مورد توجه قرار می گیرند.

علاوه بر این، استفاده از دیوارهای پیش ساخته برای کاربردهای خارجی رایج است. هنگامی که دیوارها ساخته می شوند، فرآیند پاشش بتن برای افزایش یکپارچگی ساختاری آنها اجرا می شود.

سیستم دیوار چینی به دو ضخامت 10 سانتی متر و 15 سانتی متر دسته بندی می شود. دیوارهای 10 سانتی‌متری معمولاً برای تقسیم فضای داخلی در یک واحد ساختمانی استفاده می‌شوند، در حالی که دیوارهای 15 سانتی‌متری ضخیم‌تر برای کاربردهای خارجی طراحی شده‌اند و به عنوان موانع بین واحدهای مجزا عمل می‌کنند.

اجرای تاسیسات ساختمان

پس از اتمام مراحل ساخت دیوار، مرحله بعدی شامل نصب تاسیسات مختلف است. این فرآیند شامل وظایف اساسی مانند نصب لوله کشی گاز، لوله کشی آب و شبکه برق و غیره می باشد. هر یک از این تاسیسات به دانش و مهارت های تخصصی نیاز دارد و نیاز به مشارکت متخصصان واجد شرایط دارد. با توجه به اینکه بسیاری از این سیستم ها در داخل فضاهای داخلی مانند سقف کاذب یا زیر کف یکپارچه شده اند، نصب نادرست می تواند منجر به مشکلات مهمی در آینده شود.

گچ و خاک دیوار ها

اعمال گچ و خاک بر روی دیوارها یک مرحله مقدماتی است که قبل از گچ کاری واقعی دیوارها و سقف ها انجام می شود. این فرآیند به طور موثری مفاصل را پنهان می کند.

نصب در و پنجره ها

به دنبال کاربرد گچ و خاک در فرآیند ساخت و ساز، مرحله حیاتی بعدی شامل نصب قاب در و پنجره است. مطابق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، برای اطمینان از تکمیل ساختمان، پنجره ها دو جداره الزامی شده است.

کف سازی

مرحله کف سازی در ساخت و ساز مربوط به نصب کفپوش خانه است که معمولاً از موادی مانند سرامیک، سنگ، کاشی یا چوب تشکیل شده است.

گچکاری دیوار ها و سقف

پس از تکمیل کفپوش، مرحله بعدی در فرآیند ساخت و ساز گچ کاری است. در این مرحله، گچ بر روی دیوارها و سقف تمام اتاق ها، به استثنای مناطقی که برای کاشی کاری تعیین شده اند، اعمال می شود.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی و اجرای فضای سبز

مرحله نهایی ساخت و ساز ساختمان شامل دکوراسیون داخلی و ایجاد فضای سبز، پس از اتمام کار نازک کاری است. این مرحله معمولاً شامل نصب عناصر مختلف مانند کابینت، کمد، سینک، وان و … است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *