اجرای سقف تیرچه بلوک

اجرای سقف تیرچه بلوک

فهرست مطالب

5/5 - (2 امتیاز)

اجرای سقف تیرچه بلوک با چیدمان یک سری تیرچه در کنار هم انجام می شود که فضای بین آن ها قبل از بتن ریزی با موادی مانند بلوک، فوم سقف یا قالب سقف پر می شود. در سقف تیرچه بلوک، تیرها به عنوان تیرهای ثانویه عمل می کنند، در حالی که یونولیت نقش سازه ای ایفا نمی کند و به دلیل مقرون به صرفه بودن و سبک وزن بودن در مقایسه با بلوک، در درجه اول به عنوان پرکننده استفاده می شود. میلگردها برای مقاومت در برابر نیروهای کششی در این نوع سقف ها به تیرها تعبیه می شوند.

سقف تیرچه بلوک چیست؟

تهیه و ساخت سقف ها و سرپناه ها از دغدغه های اساسی بشر در طول تاریخ بوده است. با گذشت زمان، روش‌های مختلفی برای ایجاد سرپناه مناسب مورد بررسی قرار گرفته‌اند، که ساخت سقف اغلب یکی از پرهزینه‌ترین جنبه‌های ساختمان را نشان می‌دهد. سقف ها را می توان بر اساس اسکلت ساختمان، در درجه اول به دو ماده بتن و فولاد طبقه بندی کرد.

یکی از اشکال رایج سقف های بتنی که در بخش ساخت و ساز استفاده می شود، سیستم تیر و بلوک است. این طرح دارای یک دال یک طرفه است که به ویژه برای ساختمان های چند طبقه مناسب است.

وظیفه اصلی سقف تیر و بلوک توزیع مؤثر نیروهای افقی و عمودی ناشی از ضربه های جانبی و بارهای اضافی مانند آن هایی که توسط باد و فعالیت های لرزه ای وارد می شود، به سایر اجزای سازه ای است. این روش سقف‌سازی از بلوک‌های توخالی سبک وزن ساخته شده از بتن یا خاک رس استفاده می‌کند که به حداقل رساندن بار کلی روی سقف کمک می‌کند.

سیستم سقف تیرچه و بلوک به طور گسترده ای به عنوان یکی از رایج ترین تکنیک های ساخت و ساز در صنعت شناخته شده است. این شامل دو جزء اصلی است: تیرها که به عنوان تیرهای فرعی عمل می کنند و بلوک هایی که فضای خالی بین این تیرها را پر می کنند.

جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با ما تماس بگیرید کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

ساخت وساز

مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک

مزایای سقف تیرچه بلوک

  • نصب سقف‌های تیرچه بلوک در مقایسه با سقف‌های قوسی ساده‌تر است و امکان مونتاژ سقف سریع‌تر در هنگام استفاده از تیرها را فراهم می‌کند.
  • این سیستم سقف برای ساختمان هایی که از مصالح بتنی، فلزی و بنایی ساخته شده اند قابل اجرا است.
  • ترکیب تیرها و فوم باعث ایجاد سقف سبک وزنی می شود که هم در برابر باد و هم در برابر نیروی زلزله مقاومت عالی ارائه می دهد.
  • تولید تیرآهن در کارخانه ها اتفاق می افتد و نیاز به ساخت در محل را از بین می برد که به نوبه خود نیاز به نیروی کار را به حداقل می رساند.
  • سقف تیرچه بلوک به دلیل اجرای ساده و در دسترس بودن مصالح می تواند هزینه های ساخت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • استفاده از بلوک های پلاستوفوم با دانسیته استاندارد عایق موثری در برابر حرارت و صدا برای سقف ایجاد می کند.
  • این سقف ها در مقایسه با دال های توپر سبک تر هستند و آنها را به گزینه ای کاربردی برای ساخت و ساز تبدیل می کند.
همچنین بخوانید  راهکارهای جامع برای کاهش هزینه ساخت و ساز

معایب تیرچه بلوک

  • حداکثر دهانه سقف تیرچه بلوک 8 متر خواهد بود که استفاده از تیرهای دوتایی یا دوبل برای دهانه های 7 و 8 متری ضروری است.
  • این سقف ها در مقایسه با سقف های کامپوزیت و دال بتنی استحکام کمتری از خود نشان می دهند.
  • اجرای سقف های تیرچه بلوک در مناطقی با سقف های مثلثی یا قوسی به دلیل پیچیدگی های طراحی، چالش هایی را ایجاد می کند.
  • پاشنه تیر در برابر ضربه مستعد شکستگی است.
  • عدم نظارت در ساخت تیرها که منجر به تخلفات احتمالی می شود، به ویژه هنگامی که تیرها در خارج از محل ساخته می شوند، جایی که ممکن است از آرماتورهای نامناسب استفاده شود.

سقف تیرچه بلوکی

مراحل اجرای سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک پرکاربردترین سقف اجرایی در ساختمان های بتنی و فلزی در ایران است که به دلیل اجرای آسان، ارزان و سریع که نیاز به تیم متخصص و تکنولوژی خاصی ندارد، شناخته شده است.

سقف تیرچه بلوک از نظر سیستم باربری در دسته دال های یک طرفه قرار می گیرد که دال هایی با نسبت طول به عرض مساوی یا بیشتر از 2 هستند.

مرحله اول: زیر سازی یا شاسی کشی قالب تیرهای سقف

مرحله اولیه در ساخت سقف تیرچه بلوک شامل ایجاد چارچوب پایه آن است. این زیرساخت منعکس کننده شاسی است که با استفاده از قوطی های فلزی 4*8 یا لوله های داربستی سایز 2 ساخته شده است. تعیین ارتفاع مناسب برای شاسی ضروری است و لازم است که ستون ها بتن ریزی شوند تا با ارتفاع تیرها هماهنگ شوند.

در ساخت شاسی، لوله های داربست به پایه ستون ها در دو طرف دهانه تیر محکم می شوند. برای اتصال لوله ها به تیر از سیم قالب گیری یا سیم 2.5 استفاده می شود. بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که تمام لوله های داربست در طول فرآیند بسته شدن در یک سطح قرار دارند. هنگامی که لوله های داربست محکم به هر دو انتهای ستون ها متصل شدند، مرحله بعدی شامل قرار دادن جک های متقاطع در زیر لوله ها است. فاصله بین این جک ها باید بین 80 تا 120 سانتی متر باشد که اندازه گیری دقیق آن بر اساس وزن تیر تعیین می شود.

همچنین بخوانید  علت شوره زدن سنگ نما چیست؟ + راه حل جلوگیری و از بین بردن آن

مرحله دوم : نصب قالب تیرها

مرحله بعدی در اجرای سقف تیرچه بلوک شامل قرار دادن تیرها می باشد. این فرم ها ممکن است از فلز، پلاستیک یا چوب ساخته شوند. ضروری است که سطح قالب کاملاً با سطح بتنی ستون منطبق باشد، مگر اینکه قالب تیرها به دلیل تیرهای مجاور در بهار بالا رفته باشد. در مواردی که آویزهای تیرها از نظر ارتفاع متفاوت هستند، فرآیند بتن ریزی باید مطابق با بلندترین ارتفاع انجام شود تا اطمینان حاصل شود که عرض مقطع تیرها در فنر اتصال ثابت می ماند و کاهش نمی یابد.

مرحله سوم : آرماتور بندی تیر ها

در مراحل ساخت سقف تیرچه بلوک به دنبال تکمیل زیرسازی و قالب گیری، نصب آرماتورهای تیرچه ضروری است. این نصب باید مطابق با مشخصات طراحی مصوب باشد که خم شدن و برش لنگرها و همچنین خم شدن میلگرد در دو انتها را ضروری می کند.

ملاحظات کلیدی برای تقویت تیرها شامل حصول اطمینان از این است که هنگام خم کردن و برش رکاب ها، حداقل سه سانتی متر برای امتداد در پوشش بتنی در نظر گرفته شود. علاوه بر این، هر دو انتهای آرماتورهای طولی در میلگردهای شبکه بالا و پایین باید خم شوند.

در صورتی که نقشه های تایید شده نشان می دهد باید در دو سر تیرها صدا خفه کن های مخصوص تعبیه شود. همچنین توجه به همپوشانی میلگردهای شبکه بالایی و پایینی با توصیه به اجتناب از قرار دادن این همپوشانی در شبکه های بالا و پایین بسیار مهم است.

علاوه بر این، صدا خفه کن فنرهایی که تیرها را به هم متصل می کنند باید نصب شوند. در مواردی که مقدار قابل توجهی از میلگردهای تقویت کننده وجود دارد، ممکن است اجرای آنها در دو فاز برای تسهیل فرآیند بتن ریزی و ارتعاش بتن سقف مفید باشد.

سقف تیرچه بلوک

مرحله چهارم : تیرریزی سقف

در مرحله ساخت سقف تیرچه بلوک، انجام ریخته‌گری تیرها، تشکیل آویزهای تیر و مسدود کردن سقف ضروری است. ساخت تیرها باید مطابق با مشخصات ذکر شده در جدول تیرآهن و معیارهای مربوطه باشد. برای اطمینان از اتصال مناسب به تیر سقف، طول تیرها باید در هر طرف 15 سانتی متر از طول دهانه بیشتر شود. خرید تیرهای پیش ساخته به جای ساخت آنها در محل توصیه می شود.

همچنین بخوانید  اصول طراحی نورپردازی دکوراسیون | نورپردازی در طراحی داخلی

قبل از بتن ریزی پاشنه تیرچه ها، بررسی آنها برای جلوگیری از جوش میلگردهای زیرین مهم است. ایجاد فاصله 15 سانتی متری در دو سر پاشنه بتنی، نیاز به تراشیدن در کارگاه را برطرف می کند. هنگامی که تیر در داخل تیر قرار می گیرد و بتن روی آن ریخته می شود، این امکان یکپارچه شدن بدون درز بتن را فراهم می کند.

پس از آماده شدن تیرها باید در فواصل زمانی مشخص در داخل تیر و روی قالب آویز قرار گیرند. سپس فوم های سقفی بین تیرها قرار می گیرند. حصول اطمینان از اجرای تیرها بر اساس جهت تیراندازی در نقشه، شروع تیراندازی از کنار تیر اصلی با بلوکها و اجرای میلگردهای عرضی در دهانه های بیش از 4 متر در جهت عمود بر تیرها بسیار مهم است.

مرحله پنجم : آرماتور بندی حرارتی سقف

پس از اتمام تیراندازی و انسداد سقف، مرحله بعدی شامل اجرای اقدامات تقویت حرارتی است. این آرماتورها باید در فاصله 3 سانتی متری از فوم سقف قرار گیرند، میلگردهای حرارتی به موازات تیرها با فاصله 50 سانتی متری و آنهایی که عمود بر تیرها با فاصله 25 سانتی متری از هم قرار دارند، قرار گیرند.

در مواردی که تیر دارای یک پایه بلند است، میله بالایی خود به عنوان تقویت کننده حرارتی عمل می کند. با این حال، اگر تیر ساق کوتاه باشد و میله فوقانی پس از اعمال فوم های سقفی بیش از 15 سانتی متر از بالای سقف فاصله داشته باشد، باید میلگردهای حرارتی اضافی برای تقویت نصب شود.

مرحله ششم : جک های صلبی

جک های متقاطع در زیر تیرها قرار می گیرند تا پشتیبانی کنند. فاصله بین این جک ها بر اساس وزن سقف تعیین می شود. متعاقباً، فرم‌های اطراف تیرهای سقف و دهانه‌ها که شامل چاهک‌های آسانسور، راه‌پله‌ها، مجرای برق، نورگیرها و ویژگی‌های مشابه می‌شود، آب‌بندی می‌شوند. در صورت نیاز، پشتیبانی داخلی اضافی با استفاده از چهار دستگاه تراش ارائه می شود. پس از نهایی شدن تمام این مراحل، فرآیند ریختن بتن برای سقف تیرچه بلوک می تواند آغاز شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *